Yoga Nidra

Guidas in i avslappning med Yoga Nidra

Yoga Nidra är en djupt helande, avslappnande och meditativ yogaform som helst utövas liggande, kanske med en ögonkudde över ögonen och ett bolster (stor kudde) under knäna. Yoga Nidra hjälper dig att slappna av, komma ner i varv, sova bättre och djupare.  Yoga Nidra kallas även för medveten sömn och är som en vila i gränslandet mellan vakenhet och sömn. Yoga Nidra anses vara en av de djupaste meditationsteknikerna, som leder dig in i ett tillstånd av total stillhet. Genom att praktisera Yoga Nidra ändras din hjärnas medvetandetillstånd och du går från ett vaket tillstånd till ett tillstånd mellan vakenhet och sömn, ett helande och läkande tillstånd. Med hjälp av Yoga Nidra kan vi komma åt och läka oss mentalt på ett djupare, undermedvetet, plan som gör att många negativa mönster i sinnet kan lösas upp och frigöras. Yoga Nidra är en uråldrig form av guidad meditation som ger stor mental, fysisk och emotionell avslappning. Yoga Nidra har visat sig hjälpa att minska stress, frigöra spänningar i kropp och sinne, lindra oro och ångest, bota sömnlöshet och många andra psykologiska besvär. I grunden är syftet med att praktisera Yoga Nidra inte främst att somna, men den kan användas till det, och det är vad du ska få använda den till i denna kurs.

Yoga Nidra som verktyg för att somna eller somna om

Yoga Nidra är en utmärkt metod att använda för att falla i sömn då det är en djupt avslappnande teknik. Den kan även effektivt användas för att somna om om du vaknar på natten. Yoga Nidra liknar sömnen då den också är cyklisk i sitt upplägg och får hjärnan att genomgå likt sömnstadier under avslappningen men den ger dock inte samma djupa återhämtning som riktig sömn om den enbart praktiseras som vila.

Lyssna på texten

Yoga Nidra övningar