Välkommen hit – Det är dags att sova gott!

Välkommen – Nu är det dags att sova gott!

Grattis! Du är nu på väg mot en bättre nattsömn. I denna kurs kommer du att få redskap i form av övningar som är utvalda och framtagna för att vara lugnande för ditt nervsystem, din kropp och ditt sinne. Du kommer att få affirmationsövningar, olika meditationer, andningsövningar, kroppsavslappningar och yogapass) och rutiner som kommer hjälpa dig att varva ner för att somna lättare på kvällen.

Du kommer att få lära dig hur dina vanor redan från att du stiger upp på morgonen kommer påverka din nattsömn och vad du kan göra för att optimera möjligheten att somna lugnare och lättare på kvällen. Hjärnan älskar mönster och rutiner och det ska vi dra nytta av. Du ska få lära dig hur du kan programmera om dina tankar kring sömn, skapa vanor och hållbara kvällsrutiner som gör att du får den nattsömn du behöver och förtjänar. Du får dessutom övningar att använda om du vaknar på natten och behöver hjälp att somna om.

Jag rekommenderar dig att ta dig igenom kursen alla delar övning för övning – nyfiket och icke-värderande – för att lära känna dem och därefter välja ut övningar som du skapar kvällsrutiner av. Det går givetvis bra att göra fler övningar efter varandra samma dag eller kväll om du skulle önska.

I checklistan på goda vanor för bättre sömn får du tips på vad du kan göra redan från att du stiger upp på morgonen så att du lägger grunden för en god nattsömn. Genom att föra Sömndagbok kommer du lära dig vad som påverkar din sömn positivt eller kanske negativt och därigenom få en kunskap om dig själv som kommer hjälpa dig att se mönster och skapa god sömn på lång sikt.

I denna kurs lägger vi betoningen på lugnande och grundande övningar som hjälper dig att släppa dagen, varva ner, landa i dig själv, komma till ro för att sedan kunna somna lugnare och lättare på kvällen.

Det är dags att varva ner – fysiskt, psykiskt, känslomässigt, tankemässigt och energimässigt – för sova gott!

Varmt välkommen!

Jenny Sjöberg

Jag som guidar dig igenom övningarna i denna kurs heter Jenny Sjöberg och är certifierad yogalärare, grundare till YogaJenny® och YogaJenny.se. Jag ser fram emot att få vara med dig igenom denna kurs och är så glad att du är här! Nu är det Dags att sova gott!

Lyssna på avsnittets text

Källor för mer fördjupning om basal sömnhygien

www.1177.se

www.capio.se

www.kbtiprimarvarden.se

Sömn, sömn, sömn : hur minne, immunförsvar, vikt, koncentration och dina känslor hör ihop med din sömn (Christian Benedict, Minna Tunberger, 2018)