Sömndagbok

När du för sömndagbok gör du en kartläggning över hur dina sömnrutiner sett ut och får därigenom du en hjälpsam bild över vad som gynnar respektive missgynnar din goda nattsömn. Det är svårt och nästintill omöjligt att säga vad som gett effekt och inte om du inte för sömndagbok. Du kan välja att skriva ner svaren på frågorna på valfri plats eller använda den färdiga mallen i kalkylarket att fylla i. Kom dock ihåg att ej skriva direkt i mallen utan spar en kopia på din lokala enhet som du sedan skriver i.

Frågor att besvara i sömndagboken

Sömndagboken ifylles direkt morgonen efter och avser alltså dagen och kvällen före samt natten som just varit. Vet du inte exakta svaren så gör en uppskattning. Genom sömndagboken får du tips på vad du kan förändra när du ser hur sömnen varierar över tid. Du kommer även se vilka vanor och förändringar som leder till att sömnen blir bättre. En ny rutin eller en ny förändring kan behöva tid för att ge effekt. Kanske glömmer du hur sömnen var för en månad sedan och ger upp för att du tror att ingenting har hänt, här hjälper sömndagboken dig att se dina framsteg.

Sömndagbok – Frågor om gårdagen, kvällen och natten

  • Hur såg din kvällsrutin ut, vad gjorde du?
  • Vilken tid gick du och la dig?
  • Vilken tid somnade du?
  • Hur många gånger har du varit vaken under natten?
  • Hur gjorde du för att somna om?
  • Hur gick det att somna om?
  • Hur utvilad känner du dig efter natten på en skala 1 – 10?

Kompletterande frågor om gårdagen:

  • Hur mådde du och fungerade under dagen igår?
  • Hur var din energinivå och pigghetkänsla igår på en skala 1 – 10?
  • Var du utomhus i dagsljus?
  • Tränade du? När på dygnet?
  • Drack du koffein eller alkohol? När på dygnet?
  • Sov du på dagen? När och hur länge?
  • Hur sent inpå läggdags tittade du på en skärm? Hade du nattläget på?

Ladda ner sömndagboken som ett kalkylark att fylla i här!

Kom ihåg att spara sömndagboken lokalt på din enhet (spara kopia eller spara som) innan du börjar fylla i.

Lyssna här