Lugnande meditationer

Meditationer för att varva ner och somna

I detta avsnitt får du möta meditationer i syfte att hjälpa dig finna ett lugn inför att du ska sova. Meditation är en tradition som har funnits i årtusenden. Det är ett kraftfullt verktyg utformat för att träna ditt sinne att fokusera och omdirigera dina tankar. Vid stress, depression eller oro kan hjärnan vara överaktiv på natten, vilket gör det svårt att somna, något som lätt kan bli en negativ cykel. Här kan mindfulnessmeditation vara en väg till att lättare somna på kvällen. Med hjälp av meditation kan du komma i kontakt med ditt inre lugn – ett lugn som hjälper dig att varva ner och somna lättare. Meditation kan översättas till ”att vila utan ansträngning i det som är”.

Meditation handlar om att medvetet välja ett fokus eller ett verktyg för vårt sinne, ett fokus som gör att tankarna stillas och ett inre lugn uppnås. Meditation handlar inte som många tror om att sitta i skräddarposition med ett totalt blankt och tomt sinne. Visst, efter år av träning kanske man kan komma till något av total stillhet i sinnet men mer vanligt är att tankar kommer och går. Det vi kan göra för att hindra tankarna från att fånga oss är att rikta uppmärksamheten mot ett valt meditationsobjekt exempelvis ett mantra, ett föremål som ett ljus eller en bild, andetaget, en vald fokuspunkt med ögonen, en handposition eller en känsla eller förnimmelse i kroppen. Dvs. något som hjälper sinne att vara lugnt. Meditation innebär i allmänhet att sitta eller ligga bekvämt, på en lugn plats och fokusera din uppmärksamhet på kroppsförnimmelser eller på ett specifikt ord eller föremål, och låta dina upplevelser förändras under tiden du mediterar. 

Genom att träna på och använda olika meditationstekniker så kan vi bli ägare av våra tankar och känslor istället för tvärtom. När vi märker att tankarna fångat vår uppmärksamhet leder vi vänligt men bestämt sinnet och vårt fokus tillbaka till exempelvis övningen, föremålet eller mantrat som är fokus för just den meditation vi gör för tillfället. Regelbunden meditation ger hjärnan lugn och ro, minskar stress, förbättrar sömnen samt förbättrar arbetsminne och koncentration.

Meditationstips för nybörjaren

Välj en lugn plats med få distraktioner och stäng av ljudet på telefonen. Sitt med en bekväm hållning på en kudde på golvet med korsade ben, på en stol med fötterna i golvet eller liggandes på rygg i sängen eller på en yogamatta. Vill du inte riskera att somna så välj en sittande position. Ha ett öppet sinne och en accepterande inställning och tillåt distraktioner att komma och gå naturligt. Håll ett fokus på andningen. Börja med bara några minuter – 5 till 10 minuter – och öka sedan gradvis din tid allt eftersom du blir mer bekväm.

Kom ihåg att vara snäll, icke- anklagande eller dömande om dina tankar eller din uppmärksamhet svävar iväg. För vänligt tillbaka ditt fokus dit du önskar. Detta – att återta fokus – det är att meditera.

“VI KAN INTE HINDRA HAVETS VÅGOR FRÅN ATT KOMMA. MEN VI
KAN VÄLJA VILKEN VÅG VI SURFAR VIDARE PÅ”

Fri översättning Jenny Sjöberg

Ursprung okänt

Lyssna på texten

Tips för att sitta bekvämt på yogamattan

Tips för dig som vill utföra övningar sittande.

Lugnande meditationer