Kursens upplägg

Denna kurs består av övningar i form av guidade andningsövningar, meditationer, avslappningsövningar och yogapass som alla har för syfte att hjälpa dig varva ner på eftermiddagen och kvällen samt hjälpa dig att somna lättare och lugnare. Övningarna är inspelade som ljudfiler förutom yogapassen som är videor. De olika avsnitten i kursen har en förklarande text som även finns som ljudfil för dig som hellre lyssnar än läser.

En rekommendation är att du till en början ser kursen som just en kurs och går igenom del för del i syfte att lära känna övningarna, Därefter rekommenderas du att skapa egna kvällsrutiner utifrån de rekommendationer som ges eller välja en av de färdiga uppläggen på kvällsrutiner.

För att få ut maximal effekt och skapa de bästa förutsättningarna för en god nattsömn är checklistan på goda vanor något jag starkt rekommenderar dig att vara medveten om om implementera i din vardag. Kom ihåg att en god nattsömn börjar redan på morgonen. Du rekommenderas sedan att hålla dig till en och samma kvällsrutin minst en vecka för att se dess effekt. Detta gäller oavsett om du har satt samman en egen kvällsrutin utifrån kursinnehållet eller om du valt någon av de färdiga uppläggen på kvällsrutiner.

Effekten av vald kvällsrutin kartlägger du genom att föra sömndagbok, vilket det finns en färdig mall för i kursmaterialet.

Jag önskar dig all lycka med dina nya – goda – sömnvanor. Det är dags att sova gott!

Hälsningar Jenny

Kontakt

Lyssna på texten