Förslag på kvällsrutiner

Färdiga upplägg på kvällsrutiner

Under denna del finner du färdiga upplägg på kvällsrutiner att använda för att varva ner på kvällen och somna gott.

Som start kan du välja ett upplägg per dag – för att testa dem – för att sedan välja en och samma kvällsrutin att hålla dig till under 3 – 7 dagar för att på djupet känna in effekten av just dessa övningar känna in vilket upplägg som passar dig just nu dig. Hittar du ett upplägg du trivs med så håll i det under en period så länge du önskar och byt sedan. Det kommer hjälpa dig att vara konsekvent då det skapar igenkänning oh kroppen kommer förstå att “ok, det är dags att varva ner nu” när du gör samma program fler kvällar i rad.

Sätt samman egna kvällsrutiner

Du kan givetvis kombinera egna kvällsrutiner som du själv önskar utifrån materialet i denna kurs. Efter en tid – när du provat olika upplägg – kommer du finna ut vad som passar dig särskilt bra. En riktlinje att hålla dig till när du skapar egna upplägg kan vara följande.

Förslagsvis gör du egna upplägg i denna ordning:

  • Positiva tankar om sömn, affirmationer eller andningsövningar – under dagen
  • Andningsövning på eftermiddagen – efter skolan eller jobbet
  • Yogapass på eftermiddagen eller kvällen – innan sänggående – eventuellt med andningsövning efter
  • Guidad sömnmeditation eller guidad avslappning – i sängen när du är redo att somna. Dessa övningar kan du även använda om du vaknar på natten och behöver hjälp att somna om.

Färdiga upplägg på kvällsrutiner